9-й клас біологія


Календарне планування уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на тиждень, із них2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів, БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

з/п
Дата
Примітки
Теми уроків
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів

Вступ (орієнтовно 2 год)
Діяльність (уміння)
Знання
Ставлення
1


Первинний інструктаж з ТБ під час занять з біології.
 Біологія як наука. Предмет біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.
практикує:- методи біологічних досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий, експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний);
аналізує та порівнює: - біологічні системи, що перебувають на різних рівнях організації ;
оперує термінами:- описовий метод, експериментальний метод, моделювання
називає: основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:- біологічних систем, що перебувають на різних рівнях організації
пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками
усвідомлює:
відмінність системи від її дискретних елементів та залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних рівнів
2


Рівні організації біологічних систем. Основні методи біологічних досліджень
                                                Тема №1Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год)
3


Вода та її основні фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
розпізнає:
- приклади органічних речовин за назвами;
досліджує / спостерігає:
- приклади дії ферментів;
розв’язує:
- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових кислот;
аналізує та порівнює:
- структурні рівні організації білків;
- властивості органічних молекул
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
- органічні та неорганічні речовини, що входять до складу організмів;
- складові атома (міжпредметні);
- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна взаємодія (міжпредметні);описує:- властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову, властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових кислот у спадковості організмів
висловлює та обґрунтовує судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів харчування в раціоні людини;
робить висновок:- про необхідність вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток біохімії (
4


Органічні молекули.
Поняття про біологічні макромолекули – біополімери.
5


Білки, їхня структурна організація та основні функції.
6


Ферменти, їхня роль у клітині.
Лабораторні дослідження:
Властивостей ферментів
7


Вуглеводи
8


Ліпіди.
9


Нуклеїнові кислоти. Роль нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.
Практичні роботи № 1.
 Розв’язання елементарних вправ зі структури білків та нуклеїнових кислот
10


Узагальнення Тема 1. Хімічний склад клітини
                                            Тема №2Структура клітини (орієнтовно 6 год)
11


Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
порівнює:- будову клітини прокаріотів й еукаріотів;
- будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується правил:
- виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за допомогою мікроскопа;
- виконання малюнків біологічних об’єктів;
спостерігає:
- елементи будови клітини на постійних і тимчасових мікропрепаратах;
аналізує:- взаємозв’язок між будовою та функціями органел;
- взаємозв’язок між будовою та функціями ядра
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма, ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет
називає:- методи дослідження клітин;- складові цитоплазми;
- основні клітинні органели та їхні функції;- основні компоненти та функції ядра;наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин;
- взаємозв’язок клітини із зовнішнім середовищем;характеризує:- хімічний склад клітинної мембрани
застосовує знання:
- для доказу єдності органічного світу;
висловлює судження:
- щодо ролі клітини як елементарної структурної одиниці живих систем;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
12


Структура еукаріотичної клітини: клітинна мембрана
Лабораторні роботи
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності клітин
13


Структура еукаріотичної клітини: цитоплазма .
14


Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні органели.
15


Ядро, його структурна організація та функції.
16


Типи клітин та їхня порівняльна характеристика: прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
Узагальнення Тема 2. Структура клітини
                                           Тема №3 Принципи функціонування клітин (6 годин)
17


Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення органічних речовин в живих організмах.
характеризує:
- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);
порівнює:
- процеси фотосинтезу та хемосинтезу
оперує термінами:
- метаболізм, клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез
називає:
- процеси обміну речовин та енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
- органели клітини, у яких відбувається дихання та фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин, що відбуваються в клітині
               
висловлює судження:- щодо значення процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для забезпечення енергетичних потреб організмів;- щодо планетарної ролі фотосинтезу;застосовує знання про:- процеси життєдіяльності клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:- про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних процесів
робить висновок: - про визначну роль спадкового апарату клітини
18


Клітинне дихання. Біохімічні механізми дихання.
19


Фотосинтез: світлова та темнова фаза
20


Гемосинтез.
21


Базові принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах
22


Контрольна робота №1
                                                                  Тема №4 Збереження та реалізація спадкової інформації (11 годин)
23


Гени та геноми.
характеризує:
- процес транскрипції;
- процес біосинтезу білка;
- процес реплікації ДНК;
- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;
- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
- етапи клітинного циклу;
- етапи онтогенезу в рослин і тварин;
порівнює:
- процеси транскрипції та реплікації;
- процеси мітозу та мейозу
оперує термінами:
- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми, транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
називає:
- типи генів;
- етапи реалізації спадкової інформації;
- фази мітозу та мейозу;
- періоди онтогенезу в багатоклітинних організмів;
наводить приклади:                      
- застосування принципу комплементарності нуклеотидів

24


Будова генів та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
25


Транскрипція.
Основні типи РНК.
26


Генетичний код. Біосинтез білка.
27


Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
28


Практичні роботи №2.
Розв’язування елементарних вправ з реплікації, транскрипції та трансляції
29


Поділ клітин: клітинний цикл, мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.
Лабораторні дослідження:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
30


Статеві клітини та запліднення.
31


Етапи індивідуального розвитку.
32


Етапи індивідуального розвитку.
33


Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»
                                            Тема №5 Закономірності успадкування ознак ( 10 годин)
34


Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та фенотип. Алелі.
застосовує знання:
- для складання схем схрещування;
- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
-для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних факторів;
характеризує:
- успадкування, зчеплене зі статтю;
- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;
- можливості діагностики спадкових хвороб людини;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість;
- успадкування домінантних і рецесивних ознак;
дотримується правил:
- складання схем родоводів;
застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини

оперує термінами:
- алель, генотип, фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген
називає:
- методи генетичних досліджень;
- закони Менделя;
- форми мінливості;
- мутагенні фактори;
- види мутацій;
- зчеплення генів у хромосомах;
наводить приклади:
- спадкової мінливості;
- неспадкової мінливості;
- спадкових захворювань людини;
пояснює:
- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота, гетерозигота;
- значення генотипу й умов середовища для формування фенотипу
висловлює судження:- про важливість генетичного консультування та молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин);усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток генетичних знань (Г. Мендель, Т. Х. Морган та ін.), у тому числі й українських (С.М. Гершензон)
35


Закони Менделя.
36


Ознака як результат взаємодії генів.
Практичні роботи №3.
 Складання схем схрещування.
37


Поняття про зчеплення генів і кросинговер.
38


Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
39


Форми мінливості.
Лабораторні дослідження
мінливості в рослин і тварин.
40


Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
41


Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
проект
Складання власного родоводу та демонстрація успадкування певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором учня)
42


Сучасні методи молекулярної генетики
43


Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»
                                            Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин)
44


Популяції живих організмів та їх основні характеристики.
характеризує:
- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;
порівнює:
- географічне й екологічне видоутворення;
дотримується правил:
- складання елементарних таблиць, схем, що демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез
дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція, паралелізм;
пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції;
- популяцію як елементарну одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;- критерії виду;
- способи видоутворення;- докази еволюції;- види природного добору;- різні погляди на виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);- етапи еволюції людини;
- різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади:
- адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних геологічних епох
висловлює судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (
45


Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних змін.
46


Механізми видоутворення.
47


Розвиток еволюційних поглядів.
Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної генетики в обґрунтуванні теорії еволюції.
48


Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
49


Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний розвиток життя
50


Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу»
                                            Тема №7 Біорізноманіття (4 години)
51


Основи еволюційної філогенії та систематики.
характеризує:
- основні принципи біологічної систематики;
аналізує та порівнює:
- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні, бактеріальні, протозойні тощо)
називає:
- таксономічні одиниці;
- основні групи організмів
робить висновок:- про єдність органічного світу, що проявляється через його розмаїття;усвідомлює :- значення різних форм життя для збереження здоров’я людини
52


Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
53


Огляд основних еукаріотичних таксонів
54


Неклітинні форми життя: віруси.
                                            Тема №8 Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин)
55


Екосистема. Різноманітність екосистем
застосовує знання:
- про особливості функціонування популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження, прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї поведінки в сучасних екосистемах;
розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в мережах живлення екосистем;
застосовує знання:
- для складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;
екологічної культури в повсякденному житті
називає:
- методи дослідження процесів в екосистемах;
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов середовища;
- ланцюгів живлення;
пояснює:
- структуру екосистем;
- взаємодію організмів в екосистемах;
- структуру ланцюгів живлення;
- правило екологічної піраміди;
- значення колообігу речовин у збереженні екосистем;
порівнює:
- природні та штучні екосистеми;
- роль продуцентів, консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих систем;
- про значення природних угруповань для збереження рівноваги в біосфері;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх, Е. Шелфорд та ін.), у тому числі й українських (М. І. Вернадський);
формує громадянську позицію:
- в галузі збереження довкілля
56


Харчові зв’язки, потоки енергії та колообіг речовин в екосистемах.
57


Біотичні, абіотичні та антропічні (антропогенні, техногенні) фактори
58


Стабільність екосистем та причини її порушення.
59


Біосфера як цілісна система.
60


Захист і збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища
Проект (дослідницький)
Виявлення рівня антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
61


Контрольна робота №2
                                            Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин)
62


Поняття про селекцію.
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.
порівнює:
- класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними підходами
оперує термінами:
- біотехнологія, селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми
називає:
- методи селекції;
- завдання та основні напрями сучасної біотехнології;
- методи сучасної біотехнології;
- можливості діагностики спадкових хвороб людини;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які одержують методами традиційних біотехнологій;
- речовин (продукції), які одержують методами генної інженерії
застосовує знаннядляоцінки:
- можливих позитивних і негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;
висловлює судження:
- щодо можливості використання генетично модифікованих організмів;
- щодо моральних і соціальних аспектів біологічних досліджень
63


Одомашнення тварин. Методи селекції тварин.
64


Огляд традиційних біотехнологій.
65


Основи генетичної та клітинної інженерії
66


Роль генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
67


Генетично модифіковані організми
68


Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»
 69


Узагальнення Основні загальні властивості живих систем
характеризує:
- основні загальні властивості живих систем
оперує термінами:
- система
робить висновок:
- про єдність живих систем різних рівнів
70


Повторення вивченого

Урок  Тема Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
Презентація уроку:   Завдання у слайдах: 2,3,5 виконати письмово в зошиті.
https://ppt-online.org/651803
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-bakteri-arhe-eukarioti-2925.html
https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-57462.html
Опрацювати параграф

Урок Тема Неклітинні форми життя: віруси.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-temi-virusi---neklitinni-formi-zhittya-118709.html
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-na-temu-neklitinni-formi-zitta-virusi-prokarioti-16976.html
Онлайн тест- контроль:
https://naurok.com.ua/test/neklitinni-formi-zhittya-4638.html
https://naurok.com.ua/test/neklitinni-formi-zhittya---2-variant-13429.html
Тести для виконання письмово в зошиті:
https://vseosvita.ua/library/perevirocni-testi-z-temi-neklitinni-formi-zitta-3225.html
Опрацювати параграф

Урок  Тема  Різноманітність екосистем. Харчові зв"язки.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-ekosistema-riznomanitnist-ekosistem-56075.html
Відеоуроки:
https://www.youtube.com/watch?v=XiSnpi_v7nI

https://www.youtube.com/watch?v=fUmZ-8wX7Os
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/ekosistemi-riznomanitnist-ekosistem-5163.html

https://naurok.com.ua/test/ekosistema-riznomanitnist-ekosistem-131330.html

https://naurok.com.ua/test/harchovi-zv-yazki-7053.html

https://naurok.com.ua/test/harchovi-zv-yazki-potoki-energi-ta-koloobig-rechovin-v-ekosistemah-7813.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.


Урок   Тема  Біотичні, абіотичні, антропічні фактори.
Стабільність екосистем та причини її порушення.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-bioticni-abioticni-ta-antropicni-faktori-stabilnist-ekosistem-ta-pricini-ih-porusenna-9-klas-biologia-237780.

htmlhttps://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-na-temustabilnist-ekosistem-ta-pricini-ii-porusenna-16176.html
Онлайн тест - контроль:
https://vseosvita.ua/test/ekosystema-kharchovi-zviazky-11566.html

https://naurok.com.ua/test/stabilnist-ekosistem-i-prichini-porushennya-5330.html

https://naurok.com.ua/test/stabilnist-ekosistem-ta-prichini-porushennya-5189.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.

Урок   Тема  Біосфера як цілісна система, її захист і збереження.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-biosfera-osnovni-polozenna-vcen-vvernadskogo-pro-biosferu-14260.html
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WxF5GK-5Wo0

https://www.youtube.com/watch?v=7o1wPhCx6EA
Онлайн тест - контроль:
https://onlinetestpad.com/ru/testview/89264-biosfera-i-chelovek-9-klass-biologiya

https://naurok.com.ua/test/biosfera-yak-cilisna-sistema-6215.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.

Урок  Тема  Узагальнення знань з тем: Еволюція органічного світу. Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи.
Тематичний контроль знань:
https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-znan-z-temi-bioriznomanittya-87078.html

https://naurok.com.ua/test/nadorganizmovi-biologichni-sistemi-17664.html

Урок   Тема  Біотехнологія. Генна і клітинна інженерія.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-osoblivosti-geneticnoi-ta-klitinnoi-inzenerii-14374.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WnUIAihKbLg

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/biotehnologiya-genna-i-klitinna-inzheneriya-9-klas-422489.html


 Урок  Тема   Контрольна робота № 2
 Виконати письмово  на подвійному листі, фото надіслати 18.05.2020р.
https://vseosvita.ua/library/kontrolna-robota-po-temi-nadorganizmovi-biologicni-sistemi-9-klas-13919.html
Повторити вивчений матеріал.

Урок Тема  Узагальнення . Основні загальні властивості живих систем.
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WllybTO5G68

Тематичний контроль знань:
https://naurok.com.ua/test/pidsumkova-robota-9-klas-457118.html





  

Немає коментарів:

Дописати коментар