Календарне планування
уроків біології людини у 9 класі
(70 годин – 2 години на
тиждень, із них2 години – резервних)
Складено згідно з навчальною програмою для загальноосвітніх навчальних закладів,
БІОЛОГІЯ 6– 9 класи.
Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від
07.06.2017 № 804
№
з/п
|
Дата
|
Примітки
|
Теми уроків
Лабораторні роботи,дослідження,проекти
|
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
|
||
Вступ (орієнтовно 2 год)
|
Діяльність (уміння)
|
Знання
|
Ставлення
|
|||
1
|
Первинний
інструктаж з ТБ під час занять з біології.
Біологія як наука. Предмет
біології. Основні галузі біології та її місце серед інших наук.
|
практикує:- методи біологічних
досліджень у пізнанні окремих явищ живої природи (описовий,
експериментальний, моделювання, моніторинг, статистичний);
аналізує та порівнює: - біологічні
системи, що перебувають на різних рівнях організації ;
|
оперує термінами:- описовий метод,
експериментальний метод, моделювання
називає: основні галузі біології;
- рівні організації життя;
наводить приклади:- біологічних
систем, що перебувають на різних рівнях організації
пояснює: - значення методів біологічних досліджень у пізнанні живої
природи;- зв’язок біології з іншими природничими й гуманітарними науками
|
усвідомлює:
відмінність системи від її дискретних елементів та
залежність функціонування системи від взаємозв’язків між елементами різних
рівнів
|
||
2
|
Рівні організації біологічних
систем. Основні методи біологічних досліджень
|
|||||
Тема №1Хімічний склад клітини (орієнтовно 8 год)
|
||||||
3
|
Вода та її основні
фізико-хімічні властивості. Інші неорганічні сполуки.
|
розпізнає:
- приклади органічних речовин за назвами;
досліджує / спостерігає:
- приклади дії ферментів;
розв’язує:
- елементарні вправи з молекулярної біології зі структури білків та нуклеїнових
кислот;
аналізує та порівнює:
- структурні рівні організації білків;
- властивості
органічних молекул
|
оперує термінами:- полімер, білки, нуклеїнові кислоти, фермент
- органічні та неорганічні речовини, що входять до
складу організмів;
- складові атома (міжпредметні);
- типи хімічних зв’язків (ковалентні, йонні, водневі), гідрофобна
взаємодія (міжпредметні);описує:-
властивості та біологічну роль води, ліпідів, вуглеводів;- будову,
властивості та функції білків, структурні рівні організації білків;- будову й
функції нуклеїнових кислот;наводить приклади: - продуктів, що
містять білки, ліпіди та вуглеводи;пояснює:- необхідність зовнішніх джерел енергії
для існування біологічних систем;- роль АТФ у життєдіяльності
організмів;- роль білків у життєдіяльності організмів; - роль нуклеїнових
кислот у спадковості організмів
|
висловлює та обґрунтовує
судження: - про спільність складу та різницю вмісту хімічних
елементів у живій та неживій природі;- щодо необхідності різних продуктів
харчування в раціоні людини;
робить висновок:- про необхідність
вживання людиною різноманітних продуктів харчування;- про значення
моделювання в розумінні хімічної будови живих організмів;усвідомлює значення:-
внеску вчених у розвиток біохімії (
|
||
4
|
Органічні молекули.
Поняття про біологічні
макромолекули – біополімери.
|
|||||
5
|
Білки, їхня структурна
організація та основні функції.
|
|||||
6
|
Ферменти, їхня роль у клітині.
Лабораторні
дослідження:
Властивостей ферментів
|
|||||
7
|
Вуглеводи
|
|||||
8
|
Ліпіди.
|
|||||
9
|
Нуклеїнові кислоти. Роль
нуклеїнових кислот як носія спадкової інформації. АТФ.
Практичні роботи № 1.
Розв’язання елементарних вправ зі структури
білків та нуклеїнових кислот
|
|||||
10
|
Узагальнення Тема 1. Хімічний склад клітини
|
|||||
Тема №2Структура
клітини (орієнтовно 6 год)
|
||||||
11
|
Методи дослідження клітин. Типи мікроскопії.
|
порівнює:- будову клітини
прокаріотів й еукаріотів;
- будову клітин рослин, тварин, грибів;дотримується
правил:
- виготовлення мікропрепаратів та розгляду їх за
допомогою мікроскопа;
- виконання малюнків біологічних об’єктів;
спостерігає:
- елементи будови клітини на постійних і тимчасових
мікропрепаратах;
аналізує:- взаємозв’язок між будовою та
функціями органел;
- взаємозв’язок між
будовою та функціями ядра
|
оперує термінами:- еукаріоти, прокаріоти, віруси, клітинна мембрана, цитоплазма,
ендоплазматичний ретикулум, апарат Гольджі, лізосоми, вакуолі, цитоскелет
називає:- методи дослідження клітин;-
складові цитоплазми;
- основні клітинні органели та їхні функції;- основні
компоненти та функції ядра;наводить приклади:
- про- та еукаріотичних організмів;
- рухів клітин і внутрішньоклітинних рухів;розпізнає:- компоненти клітин на схемах та
електронних мікрофотографіях;пояснює:- роль мембран у життєдіяльності клітин;
- взаємозв’язок
клітини із зовнішнім середовищем;характеризує:- хімічний склад
клітинної мембрани
|
застосовує знання:
- для доказу єдності органічного світу;
висловлює судження:
- щодо ролі
клітини як елементарної структурної одиниці живих систем;
усвідомлює значення:
-
внеску вчених у розвиток знань про клітину (Т. Шванн, М. Шлейден, К. Гольджі та ін.)
|
||
12
|
Структура еукаріотичної
клітини: клітинна мембрана
Лабораторні роботи
1. Вивчення структурно-функціональної різноманітності
клітин
|
|||||
13
|
Структура еукаріотичної
клітини: цитоплазма .
|
|||||
14
|
Структура еукаріотичної клітини: основні клітинні
органели.
|
|||||
15
|
Ядро, його структурна організація та функції.
|
|||||
16
|
Типи клітин та їхня порівняльна характеристика:
прокаріотична та еукаріотична клітина, рослинна та тваринна клітина.
Узагальнення Тема 2. Структура клітини
|
|||||
Тема №3 Принципи функціонування клітин (6 годин)
|
||||||
17
|
Обмін речовин та енергії.
Основні шляхи розщеплення
органічних речовин в живих організмах.
|
характеризує:
- процеси фотосинтезу, клітинного дихання як джерел
енергії для клітин;
аналізує:
- вплив зовнішніх факторів на протікання клітинних процесів (зокрема, чим зумовлений зелений колір рослин);
порівнює:
- процеси
фотосинтезу та хемосинтезу
|
оперує термінами:
- метаболізм,
клітинне дихання, мітохондрії, фотосинтез, пластиди, хемосинтез
називає:
- процеси обміну речовин та
енергії, які відбуваються в цитоплазмі клітини;
- органели клітини, у яких відбувається дихання та
фотосинтез;
наводить приклади:
- процесів розщеплення органічних речовин, що
відбуваються в клітині
|
висловлює судження:- щодо значення
процесів фотосинтезу, хемосинтезу, клітинного дихання для
забезпечення енергетичних потреб організмів;- щодо планетарної ролі фотосинтезу;застосовує знання про:- процеси життєдіяльності
клітини для мотивації здорового способу життя;робить висновок:-
про схожість процесів обміну речовин, що відбуваються в клітинах організмів
різних груп організмів;- про значення методу моделювання у вивченні клітинних
процесів
робить висновок: - про визначну роль
спадкового апарату клітини
|
||
18
|
Клітинне дихання. Біохімічні
механізми дихання.
|
|||||
19
|
Фотосинтез:
світлова та темнова фаза
|
|||||
20
|
Гемосинтез.
|
|||||
21
|
Базові
принципи синтетичних процесів у клітинах та організмах
|
|||||
22
|
Контрольна робота №1
|
|||||
Тема №4 Збереження та
реалізація спадкової інформації (11 годин)
|
||||||
23
|
Гени та геноми.
|
характеризує:
- процес транскрипції;
- процес біосинтезу білка;
- процес реплікації ДНК;
- генетичний код та його значення в біосинтезі білків;
- взаємозв’язок між будовою та функціями хромосом;
- процеси мітозу та мейозу в еукаріотів;
- етапи клітинного циклу;
- етапи
онтогенезу в рослин і тварин;
порівнює:
- процеси транскрипції та реплікації;
- процеси мітозу та
мейозу
|
оперує термінами:
- ген, генетичний код, ядро, хромосоми, рибосоми,
транскрипція, трансляція, мітоз, мейоз
називає:
- типи генів;
- етапи реалізації спадкової інформації;
- фази мітозу та мейозу;
- періоди
онтогенезу в багатоклітинних організмів;
наводить приклади:
- застосування принципу комплементарності нуклеотидів
|
|||
24
|
Будова генів
та основні компоненти геномів про- та еукаріотів.
|
|||||
25
|
Транскрипція.
Основні типи РНК.
|
|||||
26
|
Генетичний код. Біосинтез білка.
|
|||||
27
|
Подвоєння ДНК; репарація пошкоджень ДНК.
|
|||||
28
|
Практичні роботи №2.
Розв’язування елементарних вправ з реплікації,
транскрипції та трансляції
|
|||||
29
|
Поділ клітин: клітинний цикл,
мітоз. Мейоз. Рекомбінація ДНК.
Лабораторні
дослідження:
фаз мітозу (на прикладі клітин кореня цибулі).
|
|||||
30
|
Статеві клітини та запліднення.
|
|||||
31
|
Етапи індивідуального розвитку.
|
|||||
32
|
Етапи індивідуального розвитку.
|
|||||
33
|
Узагальнюючий урок з теми «Збереження та реалізація спадкової інформації»
|
|||||
Тема №5 Закономірності успадкування ознак ( 10 годин)
|
||||||
34
|
Класичні методи генетичних досліджень. Генотип та
фенотип. Алелі.
|
застосовує знання:
- для складання схем схрещування;
- для оцінки спадкових ознак у родині та планування родини;
-для обґрунтування заходів захисту від впливу мутагенних
факторів;
характеризує:
- успадкування, зчеплене зі статтю;
- мінливість: комбінативну, мутаційну, модифікаційну;
-
можливості діагностики спадкових хвороб людини;
порівнює:
- модифікаційну та мутаційну мінливість;
- успадкування
домінантних і рецесивних ознак;
дотримується правил:
- складання схем
родоводів;
застосовує знання: для оцінки спадкових ознак у родині та планування
родини
|
оперує термінами:
- алель, генотип,
фенотип, мутація (точкова, хромосомна, геномна), мутаген
називає:
- методи генетичних досліджень;
- закони Менделя;
- форми мінливості;
- мутагенні фактори;
- види мутацій;
- зчеплення
генів у хромосомах;
наводить приклади:
- спадкової мінливості;
- неспадкової мінливості;
- спадкових захворювань людини;
пояснює:
- поняття: домінантний та рецесивний алелі, гомозигота,
гетерозигота;
- значення генотипу
й умов середовища для формування фенотипу
|
висловлює
судження:- про важливість генетичного консультування та
молекулярних методів діагностики в сучасній генетиці;- щодо впливу на
потомство шкідливих звичок батьків (тютюнокуріння, вживання алкоголю,
наркотичних речовин);усвідомлює
значення:- внеску вчених у
розвиток генетичних знань (Г. Мендель,
Т. Х. Морган та ін.), у
тому числі й українських (С.М. Гершензон)
|
||
35
|
Закони Менделя.
|
|||||
36
|
Ознака як результат взаємодії
генів.
Практичні роботи №3.
Складання схем схрещування.
|
|||||
37
|
Поняття про зчеплення генів і кросинговер.
|
|||||
38
|
Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.
|
|||||
39
|
Форми мінливості.
Лабораторні
дослідження
мінливості в рослин і тварин.
|
|||||
40
|
Мутації: види мутацій, причини та наслідки мутацій.
|
|||||
41
|
Спадкові захворювання людини. Генетичне консультування.
проект
Складання власного родоводу та демонстрація успадкування
певних ознак (за вибором учня) / родовід родини видатних людей (за вибором
учня)
|
|||||
42
|
Сучасні методи молекулярної генетики
|
|||||
43
|
Узагальнюючий урок з теми «Закономірності успадкування ознак»
|
|||||
Тема №6 Еволюція органічного світу (7 годин)
|
||||||
44
|
Популяції
живих організмів та їх основні характеристики.
|
характеризує:
- розвиток поглядів на походження різноманіття живих істот;
порівнює:
- географічне й екологічне
видоутворення;
дотримується правил:
- складання елементарних таблиць, схем, що
демонструють еволюційний розвиток рослинного й тваринного світу Землі
|
оперує термінами:- вид, популяція, еволюція, природний добір, антропогенез
дає визначення понять:- конвергенція, дивергенція,
паралелізм;
пояснює:- основні положення сучасної теорії еволюції;
- популяцію як елементарну
одиницю еволюції;- основні характеристики популяції;- елементарні фактори еволюції;-
критерії виду;
- способи видоутворення;- докази
еволюції;- види природного добору;- різні погляди на
виникнення життя на Землі (креаціонізм, спонтанне зародження, біохімічна еволюція, панспермія);- етапи еволюції людини;
- різноманіття організмів як результат еволюції;наводить приклади:
- адаптації організмів до умов середовища;- викопних організмів різних
геологічних епох
|
висловлює
судження:- щодо співвідношення біологічних та соціокультурних
факторів у розвитку людини;робить висновок:- про єдність
органічного світу, що проявляється через його розмаїття;- про значення
моделювання в дослідженні еволюційних процесів різних рівнів;усвідомлює значення:- внеску вчених у розвиток еволюційного учення (
|
||
45
|
Еволюційні фактори. Механізми первинних еволюційних
змін.
|
|||||
46
|
Механізми видоутворення.
|
|||||
47
|
Розвиток еволюційних поглядів.
Теорія Ч. Дарвіна.
Роль палеонтології, молекулярної генетики в
обґрунтуванні теорії еволюції.
|
|||||
48
|
Еволюція людини. Етапи еволюції людини.
|
|||||
49
|
Світоглядні та наукові погляди на походження та історичний
розвиток життя
|
|||||
50
|
Узагальнюючий урок з теми «Еволюція органічного світу»
|
|||||
Тема №7 Біорізноманіття (4 години)
|
||||||
51
|
Основи еволюційної філогенії та систематики.
|
характеризує:
- основні
принципи біологічної систематики;
аналізує та порівнює:
- засоби боротьби із хворобами різної природи (вірусні,
бактеріальні, протозойні тощо)
|
називає:
-
таксономічні одиниці;
- основні групи організмів
|
робить
висновок:- про єдність
органічного світу, що проявляється через його розмаїття;усвідомлює
:- значення різних форм життя для
збереження здоров’я людини
|
||
52
|
Основні групи організмів: бактерії, археї, еукаріоти.
|
|||||
53
|
Огляд основних еукаріотичних таксонів
|
|||||
54
|
Неклітинні форми життя: віруси.
|
|||||
Тема №8 Надорганізмові біологічні системи ( 7 годин)
|
||||||
55
|
Екосистема.
Різноманітність екосистем
|
застосовує знання:
- про особливості функціонування
популяцій, екосистем, біосфери для обґрунтування заходів їх збереження,
прогнозування наслідків впливу людини на екосистеми, визначення правил своєї
поведінки в сучасних екосистемах;
розпізнає: - основні групи організмів за екологічною роллю в
мережах живлення екосистем;
застосовує знання:
- для
складання ланцюгів (мереж) живлення в екосистемах;
екологічної
культури в повсякденному житті
|
називає:
- методи дослідження процесів в екосистемах;
- екологічні фактори;
наводить приклади:
- угруповань, екосистем;
- пристосованості організмів до умов середовища;
- ланцюгів живлення;
пояснює:
- структуру екосистем;
- взаємодію організмів в
екосистемах;
- структуру ланцюгів живлення;
- правило екологічної піраміди;
- значення колообігу речовин у
збереженні екосистем;
порівнює:
- природні та штучні
екосистеми;
- роль продуцентів,
консументів, редуцентів у штучних і природних екосистемах
|
робить висновок:
- про цілісність і саморегуляцію живих
систем;
- про значення природних угруповань для збереження
рівноваги в біосфері;
усвідомлює значення:
- внеску вчених у розвиток екології (Е. Геккель, Ю. Лібіх,
Е. Шелфорд та ін.), у тому
числі й українських (М. І. Вернадський);
формує громадянську позицію:
- в галузі
збереження довкілля
|
||
56
|
Харчові зв’язки, потоки енергії
та колообіг речовин в екосистемах.
|
|||||
57
|
Біотичні, абіотичні та антропічні
(антропогенні, техногенні) фактори
|
|||||
58
|
Стабільність екосистем та
причини її порушення.
|
|||||
59
|
Біосфера як цілісна система.
|
|||||
60
|
Захист і
збереження біосфери, основні заходи щодо охорони навколишнього середовища
Проект
(дослідницький)
Виявлення рівня
антропогенного та техногенного впливу в екосистемах своєї місцевості
|
|||||
61
|
Контрольна робота №2
|
|||||
Тема №9 Біологія як основа біотехнології та медицини ( 9 годин)
|
||||||
62
|
Поняття про селекцію.
Введення в культуру рослин. Методи селекції рослин.
|
порівнює:
- класичні методи селекції із сучасними біотехнологічними
підходами
|
оперує термінами:
- біотехнологія,
селекція, генетична інженерія, генетично-модифіковані організми
називає:
- методи селекції;
- завдання та
основні напрями сучасної біотехнології;
- методи сучасної
біотехнології;
- можливості
діагностики спадкових хвороб людини;
наводить приклади:
- речовин (продукції), які
одержують методами
традиційних біотехнологій;
- речовин
(продукції), які одержують методами генної інженерії
|
застосовує знаннядляоцінки:
- можливих позитивних і
негативних наслідків застосування сучасних біотехнологій;
висловлює судження:
- щодо можливості використання генетично модифікованих
організмів;
- щодо моральних і
соціальних
аспектів біологічних досліджень
|
||
63
|
Одомашнення тварин. Методи
селекції тварин.
|
|||||
64
|
Огляд традиційних
біотехнологій.
|
|||||
65
|
Основи
генетичної та клітинної інженерії
|
|||||
66
|
Роль
генетичної інженерії в сучасних біотехнологіях і медицині.
|
|||||
67
|
Генетично модифіковані
організми
|
|||||
68
|
Узагальнюючий урок з теми «Біологія як основа біотехнології та медицини»
|
|||||
69
|
Узагальнення Основні загальні властивості живих систем
|
характеризує:
- основні загальні властивості живих систем
|
оперує термінами:
- система
|
робить висновок:
- про єдність живих систем різних рівнів
|
||
70
|
Повторення вивченого
|
Презентація уроку: Завдання у слайдах: 2,3,5 виконати письмово в зошиті.
https://ppt-online.org/651803
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-bakteri-arhe-eukarioti-2925.html
https://naurok.com.ua/test/osnovni-grupi-organizmiv-57462.html
Опрацювати параграф
Урок Тема Неклітинні форми життя: віруси.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-temi-virusi---neklitinni-formi-zhittya-118709.html
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-na-temu-neklitinni-formi-zitta-virusi-prokarioti-16976.html
Онлайн тест- контроль:
https://naurok.com.ua/test/neklitinni-formi-zhittya-4638.html
https://naurok.com.ua/test/neklitinni-formi-zhittya---2-variant-13429.html
Тести для виконання письмово в зошиті:
https://vseosvita.ua/library/perevirocni-testi-z-temi-neklitinni-formi-zitta-3225.html
Опрацювати параграф
Урок Тема Різноманітність екосистем. Харчові зв"язки.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-ekosistema-riznomanitnist-ekosistem-56075.html
Відеоуроки:
https://www.youtube.com/watch?v=XiSnpi_v7nI
https://www.youtube.com/watch?v=fUmZ-8wX7Os
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/ekosistemi-riznomanitnist-ekosistem-5163.html
https://naurok.com.ua/test/ekosistema-riznomanitnist-ekosistem-131330.html
https://naurok.com.ua/test/harchovi-zv-yazki-7053.html
https://naurok.com.ua/test/harchovi-zv-yazki-potoki-energi-ta-koloobig-rechovin-v-ekosistemah-7813.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.
Урок Тема Біотичні, абіотичні, антропічні фактори.
Стабільність екосистем та причини її порушення.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-bioticni-abioticni-ta-antropicni-faktori-stabilnist-ekosistem-ta-pricini-ih-porusenna-9-klas-biologia-237780.
htmlhttps://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-na-temustabilnist-ekosistem-ta-pricini-ii-porusenna-16176.html
Онлайн тест - контроль:
https://vseosvita.ua/test/ekosystema-kharchovi-zviazky-11566.html
https://naurok.com.ua/test/stabilnist-ekosistem-i-prichini-porushennya-5330.html
https://naurok.com.ua/test/stabilnist-ekosistem-ta-prichini-porushennya-5189.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.
Урок Тема Біосфера як цілісна система, її захист і збереження.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-biosfera-osnovni-polozenna-vcen-vvernadskogo-pro-biosferu-14260.html
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WxF5GK-5Wo0
https://www.youtube.com/watch?v=7o1wPhCx6EA
Онлайн тест - контроль:
https://onlinetestpad.com/ru/testview/89264-biosfera-i-chelovek-9-klass-biologiya
https://naurok.com.ua/test/biosfera-yak-cilisna-sistema-6215.html
Опрацювати параграф, запитання усно, скласти опорний конспект.
Урок Тема Узагальнення знань з тем: Еволюція органічного світу. Біорізноманіття. Надорганізмові біологічні системи.
Тематичний контроль знань:
https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-znan-z-temi-bioriznomanittya-87078.html
https://naurok.com.ua/test/nadorganizmovi-biologichni-sistemi-17664.html
Урок Тема Біотехнологія. Генна і клітинна інженерія.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-osoblivosti-geneticnoi-ta-klitinnoi-inzenerii-14374.html
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WnUIAihKbLg
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/biotehnologiya-genna-i-klitinna-inzheneriya-9-klas-422489.html
Урок Тема Контрольна робота № 2
Виконати письмово на подвійному листі, фото надіслати 18.05.2020р.
https://vseosvita.ua/library/kontrolna-robota-po-temi-nadorganizmovi-biologicni-sistemi-9-klas-13919.html
Повторити вивчений матеріал.
Урок Тема Узагальнення . Основні загальні властивості живих систем.
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=WllybTO5G68
Тематичний контроль знань:
https://naurok.com.ua/test/pidsumkova-robota-9-klas-457118.html
Немає коментарів:
Дописати коментар