6-й клас біологія




Календарно-тематичне планування навчального матеріалу «Біологія»,  6 клас  
70 годин – 2 години на тиждень, із них 6 годин – резервні

Програма: 
Навчальна програма з біології для 6 – 9 класів, затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804

Підручник: 
Костіков І.Ю. Біологія: підручник для 6-х класів загальноосвітніх навчальних закладів /Костіков І.Ю. та ін.- К.: Освіта, 2014. – 256 с., іл. 


№ з/п
Дата
П
Тема уроку
Орієнтовні навчальні цілі відповідно до компетентнісного потенціалу
Базові поняття
Домашнє завдання
Вступ (4 год).
1.                 

Ознаки життя.
Сформувати поняття про основні властивості живого, пояснювати причини різноманітності організмів. Розрізняти обєкти   живої природи від неживого.
Біологія, розмноження, ріст, живлення, обмін речовин та енергією, пристосування до змін середовища існування.
§1, с.6 (відповідати на питання усно).
2.                 

Різноманітність життя. Поняття про Віруси.
Сформувати уявлення про різноманітність організмів, клітинні та неклітинні форми життя; вчитись розрізняти об’єкти живої природи, пояснювати значення вірусів у природі та житті людини , усвідомлювати
взаємозв’язки між об’єктами природи.
Рослини,
тварин, гриби, бактерії, віруси, клітина, неклітинна форма життя, еволюція.
§2, с.8 (відповідати на питання усно, завдання письмово); знайти інформацію про біологічні науки, цікаве про віруси.
3.                 

 Науки, що вивчають життя.
Сформувати цілісне уявлення про біологію, як систему наук про живу природу,  знання про основні розділи біології, застосування біологічних знань у практичній діяльності людини, робити висновки про пізнаванність природи.
Біологія, ботаніка, мікологія, мікробіологія, вірусологія, цитологія, гістологія, фізіологія, морфологія, біохімія, біофізика, анатомія, генетика, екологія, прикладні науки.
§3, с.10 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
4.                 

Методи вивчення організмів.
Ознайомити учнів з основними методами дослідження біологічних об’єктів, оцінювати значення біологічних знань у практичній діяльності людини (медицині, сільському господарстві, у справі охорони природи тощо)
Метод спостереження, опис, порівняння, експеримент, гіпотеза, припущення, прогноз, теорія, моніторинг,
мікроскопічні методи дослідження.
§4, с.12 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
Тема 1. Клітина (9 год.)
5.                 

Історія вивчення клітини.
Ознайомити з історією відкриття клітини; сформувати знання про цитологію; розглянути основні методи цитології; пояснювати значення відкриття мікроскопу для вивчення клітини та відкриття клітинної теорії;  оцінювати
внесок учених у розвиток знань про клітину.
Оптика, мікроскоп, клітина, клітинна теорія, мікрометр, цитологія, Р. Гук, Р. Броун,    Т. Шванн,    М. Шлейден, Р.Вірхов, Е.Руска, .Е.Паладе, А.Клод,  К.де Дюв.
§5, с.17-18 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
6.                 

Збільшувальні прилади.

Ознайомити із призначенням та будовою збільшувальних приладів; розглянути основні елементи світлового мікроскопу; вчитись визначати збільшення мікроскопа; усвідомлювати можливість глибшого дослідження будови клітини за допомогою сучасних приладів та методів досліджень.
Збільшувальні прилади, лупа, світловий, електронний мікроскоп, будова світлового мікроскопа: окуляр, об’єктив, дзеркало, предметний столик, гвинт налаштування чіткості, збільшення мікроскопа.
§6, с.21-22, (відповідати на питання усно, завдання письмово); вивчити правила роботи з мікроскопом; опанувати конспект.
7.                 

Практична робота №1. Будова світлового мікроскопа  та робота з ним. ІБЖ. 
Вчитись налаштувати шкільний оптичний мікроскоп та отримати чітке зображення мікроскопічного об’єкта; виготовляти прості мікропрепарати рослинних клітин;
дотримуватись  правил  роботи з мікроскопом та лабораторним обладнанням; робити висновок  про клітинну будову рослинного організму.

Повторити §6, с. 39-41.
8.                 

Клітина рослини. Лабораторне дослідження: Будова клітини листка елодеї, плоду горобини, кавуна, помідора тощо.
Сформувати уявлення про хімічний склад та будову рослинної клітини, розглянути функції складових клітини,  розпізнавати  на моделях, фотографіях рослинні клітини та їхні складові частини; дослідити будови клітини листка елодеї; знаходити на мікропрепаратах складові рослинних клітин.
Клітина рослини, клітинна стінка, мембрана, цитоплазма, пластиди, вакуоля, ядро, органели, рибосоми, мітохондрії, ДНК, неорганічні та органічні речовини, синтез, дихання.
§7, с.25, (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
9.                 

Практична робота №2. Виготовлення мікропрепаратів шкірки луски цибулі та розгляду їх за допомогою оптичного мікроскопа. ІБЖ.
Вчитись виготовляти мікропрепарати, налаштовувати оптичний мікроскоп, ознайомитись із будовою рослинної клітини під лупою та під мікроскопом, спостерігати за рухом цитоплазми у клітині листка елодеї, робити власні спостереження та оформлювати практичну роботу.
Мікропрепарат, лабораторне обладнання.
§8, с. 28-29, 41-45 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
10.             

Будова тваринної клітини.
Сформувати уявлення про будову тваринної клітини. Робити висновок про клітинну будову тваринного організму.

Клітина тварини: клітинний центр, епс, диктіосоми, комплекс Гольджі.
Опанувати конспект,  повторити  §8.
11.             

Порівняння будови та функцій рослинної та тваринної клітин.
Порівнювати будову рослинної та тваринної клітин, знаходити спільні та відмінні риси, пояснювати відмінність будови клітин.
Спосіб живлення, фотосинтез.
§9, с. 33-34 (відповідати на питання усно); опанувати конспект, повторити  §8.
12.             

Поділ клітини.
Сформувати уявлення про поділ клітини, пояснювати роль хромосом у поділі клітин та біологічне значення поділу.
Поділ, ріст, клітинний цикл, хромосома, дочірня клітина, ДНК.
§10, с. 37-38,
повторити  §§5-9.
13.             

 Узагальнення знань. Клітина – найменша одиниця життя.
Обґрунтовувати судження про те, що клітина – цілісний об’єкт живої природи. Систематизувати та узагальнити знання з теми, виявити прогалини у знаннях з метою корекції знань.

с. 45-46, опанувати конспект.
Тема 2. Одноклітинні організми (8 год. + 2 год. резервні)
14.             

Бактерії –найменші одноклітинні організми.
Сформувати уявлення про особливості будови та життєдіяльності бактерій, поширення.

Бактерії, коки, бацили, вібріони, спірили, прокаріоти, анабіоз, Антоні ван Левенгук, Луї Пастер, джгутики, анабіоз.
§11, с.50-51, (відповідати на питання усно); робота над міні-проектами «Чому скисає молоко?», «Корисний йогурт», «Живі добрива».
15.             

Шкідливі та корисні бактерії.
Сформувати уявлення про особливо небезпечні, небезпечні, умовно-небезпечні бактерії та корисні   для людини бактерії; пояснювати значення бактерій у природі та житті людини; виховувати бережливе ставлення до здоров’я.

Бактерії: особливо небезпечні, небезпечні, умовно-небезпечні бактерії, корисні; токсини, епідемія, пандемія, ботулізм, чума, холера, висипний тиф, орнітоз, сибірська виразка, хвороботворні бактерії, біфідобактерії, молочно-кислі бактерії, пробіотики.
§§12-13, с. 54-55, 58 (відповідати  на питання усно), опанувати конспект, підготуватись до захисту міні-проектів.
16.             

Практичне значення бактерій. Захист міні-проектів.
Поглибити  знання про різноманітність та значення бактерій. Систематизувати та узагальнити знання з теми, вчитись захищати міні-проекти.

Автотрофи, гетеротрофи, бродіння, сапрофіти, паразити, симбіоз, ціанопрокаріоти.
§14, с. 63-64 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
17.             

 Одноклітинні еукаріоти.
Сформувати уявлення про одноклітинні еукаріоти, особливості живлення, середовища існування та практичне значення, оцінювати роль в екосистемах.  
Еукаріоти: твариноподібні, рослинноподібні.
§15, с. 66-67 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
18.             

Одноклітинні твариноподібні організми .Лабораторне дослідження: Спостереження інфузорій.
Сформувати уявлення про особливості будови та життєдіяльності твариноподібних одноклітинних; спостерігати за інфузоріями; ознайомити з паразитичними найпростішими - збудниками небезпечних захворювань та методами  профілактики захворювань; показати роль учених у боротьбі з захворюваннями; усвідомлювати небезпеку інфекційних та паразитарних захворювань; розпізнавати (на моделях і фотографіях) одноклітинні організми із числа вивчених; розвивати уміння спостерігати, порівнювати будову та життєві функції найпростіших тварин, аналізувати та робити висновки. Виховувати бережливе ставлення до здоровя.
Амеба протей, інфузорія туфелька, евглена, комірцеві джгутиконосці, паразитичні тварини, несправжні ніжки,   травна вакуоля, фагоцитоз, скоротлива вакуоля, війки, статевий процес, дизентерія, малярія.
§16, с. 72-73 (відповідати  на питання усно,  завдання письмово); опанувати конспект.
19.             

Одноклітинні рослиноподібні організми.
Сформувати уявлення про найпростіших – одноклітинних зелених водоростей; особливості будови та процесів життєдіяльності одноклітинних, як цілісного організму.
Розвивати уміння порівнювати будову та життєві функції; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища;  цікавість до гідробіології.
Одноклітинні організми, хламідомонада,  хлорела, діатомові водорості, навікула, джгутик, глотка, (стигма) червоне вічко, вакуоля, хлоропласт, крохмаль, нестатеве та статеве розмноження, зигота.
§17, с. 78-79 (відповідати  на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект.
20.             

Вольвокс - колоніальний організм.
Сформувати уявлення про вольвокс як колоніальний організм; особливості будови та процеси життєдіяльності. Розвивати уміння порівнювати. будову та життєві функції найпростіших тварин; виховувати бережливе ставлення до оточуючого; сприяти розумінню єдності походження представників різних царств.
Колоніальний організм, вольвокс, планктон, циста, подразливість.
Опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, підготувати міні-проект  «Живі фільтри».
21.             

Губка – багатоклітинний організм. Захист міні-проекту «Живі фільтри».
Сформувати уявлення про особливості будови, функції та життєдіяльність багатоклітинних організмів, як таких, що виникли від одноклітинних; пристосувальне значення переходу до багатоклітинності; усвідомити різницю між багатоклітинними та колоніальними організмами.
Губка бодяга, туалетна губка, покривні клітини, джгутикові клітини, багатоклітинні організми.
§18, с. 82 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
22.             

Багатоклітинні водорості.
Сформувати уявлення про особливості будови, функції та життєдіяльність багатоклітинних водоростей, як перехідних форм від одноклітинних до багатоклітинних організмів; пристосувальне значення переходу до багатоклітинності; усвідомити різницю між багатоклітинними та колоніальними організмами.
Ульва, хара, багатоклітинні організми.
§19, с. 84-85 (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект.
23.             

Узагальнення знань. Одноклітинний організм – цілісна система. Пристосувальне значення переходу до колоніальності та багатоклітинності.
Систематизувати та узагальнювати знання учнів з теми, перевірити знання з метою виявлення прогалин та корекції. Робити висновки про те, що
клітини можуть бути самостійними організмами. Висловлювати судження  про пристосувальне значення переходу до багатоклітинності. Сприяти розумінню єдності походження  представників різних царств. Виховувати матеріалістичні погляди на розуміння взаємозв’язків та єдності у живій природі.

Опанувати конспект, с. 85-88.
Тема 3. Рослини (20 год.+ 2 год. резервні)
24.             

Будова молодої рослини.
Сформувати уявлення про будову молодої квіткової рослини. 
Орган, головний пагін, головний корінь, сімядоля, підсімядольне коліно, проросток.
§20, с. 92 (відповідати на питання усно); опанувати конспект.
25.             

Основні процеси життєдіяльності квіткової рослини.
Сформувати уявлення про основні процеси життєдіяльності квіткової рослини,  усвідомити  роль рослин в екосистемах.

Ріст, розвиток, живлення, мінеральне живлення, добрива, фотосинтез, дихання, транспірація, газообмін, вегетативні органи.
§21, с. 95 – 96 (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект.
26.             

Тканини рослини.
Сформувати уявлення про тканини рослини, вчитись розрізняти тканини, пояснювати залежність будови тканин від функції, значення тканини для рослин.
Тканини: твірні, постійні, покривні: корок, шкірочка; провідні: деревина, судини, ситовидні трубки, луб, провідні пучки; основні: фотосинтезуюча, запасаюча, механічна.
§§22-23, с. 99,  103, (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект.
27.             

Будова і функції кореня.
Лабораторне дослідження:
Будова кореня
Сформувати уявлення про анатомічну будову і функції кореня, розрізняти зони кореня на малюнках; дослідити будову кореня; пояснювати залежність будови зони кореня від функції та значення знань про будову та розвиток коренів для людини.
Корінь, зони кореня: провідна, всмоктування, розтягу, поділу, кореневий чохлик, кора, центральний циліндр, промені.
§24, с. 106-108, (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект; закласти дослід.
28.             

Кореневі системи. Видозміни кореня.
Сформувати уявлення про будову кореневих систем, видозміни коренів; розрізняти видозміни коренів та наводити приклади; пояснювати явище видозмін коренів як пристосування до середовища існування.
Коренева система: стрижнева, мичкувата; головний корінь, додатковий, бічний; видозміни, кореневі бульби, корені-присоски, повітряні, дихальні, опорні корені, коренеплід.
§25, с. 112, (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію.
29.             

Будова та функції пагона.
Лабораторні дослідження: Будова пагона.
Будова бруньки. Спостереження за розвитком пагона з бруньки.
Сформувати уявлення про будову та функції пагона; розрізняти пагони за положенням в просторі та напрямком росту; наводити приклади пагонів різного типу; дослідити будову бруньки та пагону; спостерігати за розвитком пагона з бруньки; пояснювати різноманітність пагонів як пристосування до середовища існування.

Пагін: прямостоячий, вертикальний, горизонтальний, виткий, чіпкий, повзучий, сланкий, конус наростання, брунька: вегетативна, спляча, пазушна, зимуюча, брунькова луска. вузол, листковий рубець, міжвузля, листкова пазуха.
§26, с. 116 - 117, (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію.
30.             

Стебло – осьова частина пагона.
Дослідницький практикум. Дослідження процесу росту
вегетативних органів.
Транспорт речовин по рослині.
Сформувати уявлення про зовнішню та внутрішню будову стебла, пояснювати взаємозалежність між будовою та функціями, особливості росту стебла в товщину, практичне значення деревини; дослідити процеси росту вегетативних органів та рух речовин по рослині.
Стебло, зовнішня будова, внутрішня будова, транспорт речовин, річні кільця, деревна кора, центральний циліндр, шкірочка, камбій, серцевина. 
§27, с. 122 - 123, (відповідати на питання усно); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію.
31.             

Контрольна робота №1.


Повторити вивчений матеріал
32.             

Узагальнення знань. Організм рослини – цілісна система.

Усвідомити, що рослина – цілісний організм. Систематизувати та узагальнювати знання учнів з теми, перевірити знання з метою виявлення прогалин та корекції.

Повторити §§20-30, опанувати конспект.
33.             

Видозміни пагона та його частин.

Сформувати в учнів знання про різноманітність вегетативних органів, їх значення у житті рослини;  розрізняти вегетативні органи   рослин та їх видозміни, наводити приклади; пояснювати залежність будови видозмінених вегетативних будови від функцій та пристосувальний характер до різних середовищ існування;   вчитись застосовувати набуті знання у повсякденному житті.
Надземні видозмінені пагони: надземні бульби, стебла, вуса Видозміни листків: пастки, вусики, колючки
Підземні видозмінені пагони: коренеплід, коренебульба, кореневище, цибулина.

§30, с.137-138 (завдання письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.

34.             

 Лабораторне дослідження. Будова цибулини, кореневища, бульби картоплі, коренеплоду (на прикладі моркви.
Ознайомитись з будовою видозмінених пагонів, доводити, що цибулина, кореневище, цибулина – видозмінені пагони;  наводити приклади цибулини, кореневища, бульбоцибулини, бульби; розрізняти видозмінені корені   та пагони; дослідити будову видозмінених пагонів; вчитись застосовувати набуті знання у повсякденному житті.

Повторити §30, с.137-138.
35.             

Листок – бічний орган пагона.


Внутрішня будова листка.
Сформувати уявлення про будову листка, функції, пояснювати взаємозв’язок будови та функцій листка, різноманітність листків, як пристосування до різних середовищ існування.

Сформувати уявлення про внутрішню будову листка, функції, пояснювати взаємозв’язок будови та функцій. 


Листок: основа, прилистки, черешок, листкова пластинка, жилкування, листкорозміщення; прості, складні листки, листопад, вічнозелені рослини.

Шкірочка, кутикула, продих, продихова щілина,  основна тканина: стовпчаста, губчаста, провідний пучок: жилка.
§28, с. 127, (відповідати на питання усно, завдання письмово); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію, робота над міні-проектом «Листопад».
§29, с. 132, (відповідати на питання усно, завдання усно); опанувати конспект, знайти цікаву інформацію.
36.             

 Вегетативне розмноження рослин Дослідницький практикум:
Вегетативне розмноження рослин.
Сформувати уявлення про розмноження вегетативними органами, значенням у житті рослини, способів вегетативного розмноження; виявляти переваги та недоліки; наводити приклади; пояснювати значення вегетативного розмноження в природі та для людини; вчитись розмножувати рослини вегетативними органами; застосовувати знання в повсякденному житті.
Вегетативне розмноження: природне, штучне; живці: стеблові, листкові, кореневі; кореневі бульби, вивідкові бруньки, повітряні бульбочки, відводки, щеплення, прищепа,
підщепа культура тканин, регенерація.
§31, с.142 (запитання усно, завдання письмово); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
37.             

 Квітка – орган статевого розмноження. Лабораторне дослідження.
Будова квітки.
Сформувати уявлення про будову квітки, пояснювати залежність будови від функції органів квітки; дослідити будову квітки; вчитись аналізувати та записувати формулу квітки, діаграму.

Квітка, чашолистики,
віночок, пелюстки,   оцвітина: проста, подвійна; маточка: приймочка, стовпчик, завязь: верхня, нижня; тичинки: тичинкова нитка, пиляк;  квітконіжка,
квітколоже, гола квітка: гола, сидяча, двостатева, одностатева: жіноча, чоловіча; діаграма квітки. 
§32, с.142- 143 (завдання письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
38.             

 Запилення.
Сформувати уявлення про запилення квітки, знати способи запилення; вирізняти  особливості будови квіток від способу запилення; усвідомити, що розмаїтість квіток рослин передбачена природою для забезпечення розмноження;
показати біологічне значення запилення для рослин у природі й використання людиною для виведення нових культурних сортів.
Однодомні, дводомні рослини; запилення: самозапилення, перехресне, штучне; способи запилення: вітром, комахами, водою.


§33, с.148-150; опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, підготувати
міні-проект «Квіти і комахи».
39.             

Запліднення.
Сформувати уявлення про запліднення квітки; пояснювати процес подвійного запліднення; показати біологічне значення запліднення.
Подвійне запліднення, С.Навашин, пилкова трубка, пилок, зародковий мішок, спермій, ендосперм, зигота, яйцеклітина, статеве розмноження; маточка, зав’язь, насінний зачаток, насінина.
§33, с.152 (завдання 1 - письмово, запитання усно) ; опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.

40.             

Суцвіття.
Сформувати уявлення про суцвіття, типи та біологічне значення суцвіть у природі; розрізняти типи суцвіть та наводити приклади.

Суцвіття: прості, складні; основні типи суцвіть.

§34, с.156 (завдання 1 - письмово, запитання усно) ; опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
41.             

Насінина
Лабораторне дослідження. Будова насінини.

Сформувати уявлення про зовнішню і внутрішню будову насінини дводольної та однодольної рослини; дослідити будову насінини.

Насінина: зародковий корінець, підсім’ядольне коліно, сімядоля, брунечка, рубчик, проросток.
§35, с.158-159 (запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
42.             

Дослідницький практикум.
Дослідження умов   проростання насінини.
Дослідити  умови проростання насінини, пояснювати значення чинників для проростання насінини та значення насіння в житті рослин та людини; вчитись пророщувати насіння.

Повторити §35, знайти додаткову  інформацію.
43.             

Плід Лабораторне дослідження. Будова плода.
Сформувати уявлення про будову плода, різноманітність плодів, значення плодів в природі та для людини; розрізняти види плодів та наводити приклади; дослідити будову плоду; пояснювати   особливості будови плодів у звязку з їх способом поширення.
Плід: сухий, соковитий, багатонасінні, однонасінні, супліддя; поширення плодів: само поширення, водою, тваринами, вітром.
§36, с.164 (запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, підготувати міні-проект «Рослини мандрівники».
44.             

Рухи рослин

Сформувати уявлення про рухи рослин, значення рухів рослин і відповідь на зовнішні подразники, викликані внутрішньою будовою, самостійні та гігроскопічні рухи; спостерігати за рухами рослин; пояснювати біологічне значення рухів рослин.
Рухи рослин: ростові, самостійні, гігроскопічні.
§37, с.167 (запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію підготувати міні-проект   «Рослини хижаки».
45.             

Узагальнення вивченого.

Узагальнити та систематизувати вивчений матеріал. Перевірити набуті знання з метою виявлення прогалин та корекції знань.

с. 167-168.
Тема 4. Різноманітність рослин (12 год. + 2 год. резервні)
46.             

Поняття про класифікацію рослин.
Сформувати уявлення про принципи класифікації рослин; вчитись класифікувати рослини.
Систематика, систематичні одиниці; рослини: вищі, нижчі, спорові, насінні.
Опанувати конспект.
47.             

Різноманітність водоростей. Лабораторне дослідження:Будова зелених нитчастих водоростей.
Сформувати уявлення про особливості будови, поширення, розмноження, різноманітність та практичне значення водоростей; дослідити будову нитчастих водоростей; наводити приклади рослин.

Альгологія
Водорості: зелені, бурі, червоні, діатомові; одноклітинні, багатоклітинні; ризоїд, талом (слань).
§38, с.173 (запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
48.             

Комарі
Лабораторне дослідження:Будова моху.
Сформувати уявлення про особливості будови, цикл розвитку, поширення, розмноження, різноманітність та практичне значення мохів; дослідити будову моху; наводити приклади рослин.
Бріологія
Мохи: листостеблові, сланеві; ризоїди, статеве, нестатеве покоління, спорогон, спорангій.
§39, с.176 (завдання письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію підготувати міні-проект  «Як утворився торф»  і кам’яне вугілля».
49.             

Плауні.
Сформувати уявлення про особливості будови, цикл розвитку, поширення, різноманітність та практичне значення плаунів; наводити приклади рослин .
Плауни, спорангій,   спора, спороносний колосок, заросток, покоління: статеве, нестатеве.

§40, с.177-178, опанувати конспект, знайти цікаву інформацію.

50.             

Хвощі
Сформувати уявлення про особливості будови, цикл розвитку, поширення, різноманітність та практичне значення хвощів; наводити приклади рослин
Хвощі, весняні, літні пагони, спорангій, спора, вузли, міжвузля, вставний ріст, спороносний колосок, заросток, покоління: статеве, нестатеве.
§40, с. 181 (завдання письмово, запитання усно); знайти цікаву інформацію.

51.             

Папороті Лабораторне дослідження:
Будова папоротей.
Сформувати уявлення про особливості будови, поширення, цикл розвитку, різноманітність та практичне значення папоротей; дослідити будову папоротей; наводити приклади рослин.

Папороть, вайя, пагін, кореневище, соруси, спорангії, спори, заросток.
§41, с.185, с. 178 (завдання 1 - письмово, запитання усно); опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, підготувати міні-проекти  «Як утворилося кам’яне вугілля», «Викопні рослини».
52.             

Голонасінні Лабораторне дослідження: 
Будова пагонів і шишок хвойних рослин.
Сформувати уявлення про особливості будови, поширення, цикл розвитку, різноманітність та практичне значення голонасінних; дослідити будову пагонів і шишок хвойних;  наводити приклади голонасінних.

Голонасінні, шишки жіночі, чоловічі, насінина, запилення, запліднення, вегетативні органи, хвоя.
§42, с.189, (завдання письмово, запитання усно), с. 190; опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.

53.             

Покритонасінні.
Сформувати уявлення про особливості будови, поширення, розмноження, різноманітність та практичне значення покритонасінних.

Покритонасінні, квітка, дводольні, однодольні.
§43, с.193, (завдання письмово, запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
54.             

Принципи біологічної систематики і різноманітність покритонасінних.
Сформувати уявлення про принципи біологічної класифікації і різноманітність покритонасінних; вчитись знаходити систематичну адресу покритонасінних рослин.
К.Лінней, систематика, таксон; рівні класифікації: царство, відділ, клас, порядок, родина, рід, вид.
§44, с.195-196, (завдання письмово, запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію, Повторити §§39, 41, 43. 
55.             

Практична робота №3.Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин.

Провести аналіз будови тіла основного фотосинтезуючого покоління моху, папороті, квіткової   рослини, встановити подібні та відмінні ознаки цих рослин.

Повторити §§39, 41, 43  с. 209-210, оформити звіт.
56.             

Практична робота №4.Вибір видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.
Вчитись відбирати   рослини з метою озеленення приміщень з певними параметрами температури, вологості, освітленості, доглядати за рослинами; сприяти усвідомленню значення зелених насаджень для створення сприятливого середовища життя.

с. 210-211, оформити звіт.
57.             

Екологічні групи і життєві форми рослин.
Сформувати уявлення про екологічні групи рослин по відношенню до забезпеченості води, освітлення, температурних умов, життєві форми; вчитись характеризувати  життєві форми за зовнішньою будовою рослин; орієнтувати на усвідомлення ролі рослин в екосистемах.
Екологічні фактори, умови середовища, екологічні групи: посухостійкі, помірно вологолюбиві, вологолюбні, водні рослини, світлолюбні, тіньовитривалі, тіньолюбні, холодовитривалі, теплолюбні, життєва форма: дерева, напівдеревні, трав’янисті.
§45, с.202, (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
58.             

Рослинні угрупування.

Сформувати уявлення про рослинні угрупування, структуру рослинних угрупувань; характеризувати особливості їх будови; біологічне значення угрупувань, особливості існування штучних угрупувань.
Рослинні угрупування, ярусність; угрупування: ліси, степи, луки, болота, пустелі, штучні .
§46, с.209, (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
59.             

Узагальнення та систематизація знань з теми.
Усвідомити, що будова, особливості життєдіяльності рослинних організмів  - результат пристосування до умов середовища; оцінювати значення рослин для існування життя на планеті Земля; переконатись щодо  необхідності збереження рослин та їх угрупувань. Узагальнити та систематизувати знання з теми.

с. 211-212.
Тема 5. Гриби (8 год.)
60.             

Поняття про гриби та особливості їх живлення.
Сформувати уявлення про особливості живлення, поширення, різноманітність, практичне значення грибів; порівнювати особливості будови та життєдіяльності грибів з рослинами та тваринами.
Гриби, всмоктування, ферменти, позаклітинне травлення, гетеротрофи: паразити, сапротрофи, симбіотрофи; аероби, анаероби, мікроскопічні, макроскопічні гриби.
§47, с.217-218 (завдання 1 – письмово, запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
61.             

Особливості будови грибів.
Сформувати уявлення про особливості живлення та розмноження грибів, порівнювати гриби з рослинами, тваринами.
Міцелій, гіф, хітин, глікоген, плодове тіло, гіменофор: пластинчастий, трубчастий, спори.
§48, с.220-221 (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.підготувати  міні-проект «Гриби у біосфері та житті людини»..
62.             

Макроскопічні гриби.
Лабораторне дослідження.
Будова шапинкових грибів.
Сформувати уявлення про особливості живлення та роль у природі, пояснювати взаємозв’язок з вищими рослинами,  
Макроскопічні гриби: сапротрофи, симбіотрофи, паразити; мікоризні гриби.
§49, с.225 (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
63.             

Гриби їстівні, неїстівні, отруйні.
Сформувати уявлення про їстівні, неїстівні, отруйні гриби, способи убереження від дії отруйних грибів; познайомитись з рідкісними та зникаючими видами грибів; наводити приклади; вчитись розрізняти гриби; пояснювати значення штучного вирощування грибів.
Гриби: їстівні, неїстівні, отруйні; отруєння: первинні, вторинні: гриби: смертельно отруйні, дуже отруйні, отруйні, умовно-отруйні; рідкісні та зникаючі види.
§§50-51, с.225, 230, 234 (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
64.             

Практична робота №5.Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.
Вчитись розпізнавати їстівні та отруйні гриби своєї місцевості, усвідомити необхідність дотримуватись правил  профілактики отруєнь грибами, оцінювати небезпеку отруєння грибами.

с. 247-248, скласти звіт.
65.             

6. Мікроскопічні гриби.
Сформувати уявлення про особливості будови, живлення, середовища існування та практичного значення мікроскопічних грибів; наводити приклади.
Дріжджі, цвілеві гриби, брунькування, мікоз, антибіотики, паразити.
§§52-53, с.239, 242 (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
66.             

Лишайники
Сформувати уявлення про особливості будови, живлення, середовища життя, розмноження та практичного значення лишайників; пояснювати роль співіснування грибів і водоростей; наводити приклади лишайників.
Ліхенологія, лишайники: кущисті, накипні, листуваті, кочові, партнерство, біологічне вивітрювання, ліхеноіндикація.
§54, с.246-247, (запитання усно), опанувати конспект, знайти додаткову інформацію.
67.             

Узагальнення та систематизація знань з теми

Контрольна робота №2
Усвідомити роль грибів та лишайників у біосфері. Узагальнити та систематизувати знання з теми

с. 249-250
Узагальнення (2 год.+ 1 резервна)
68.             

Будова та життєдіяльність організмів.

Узагальнити та систематизувати знання учнів з курсу. Розвивати вміння самостійно мислити,
систематизувати та узагальнювати вивчений матеріал, робити висновки.
Рослини, тварини, бактерії, гриби, клітини, тканини, органи, організм.
Опанувати конспект
69.             

Віртуальна екскурсія.Різноманітність рослин  свого краю. Рослинні угрупування.

Ознайомити учнів з різноманітністю рослин свого краю; з’ясувати роль рослин у природі та в житті людини; навести приклади використання рослин людиною. Розвивати уміння порівнювати рослинний світ з іншими організмами,  культуру спілкування; сприяти розвитку логічного і критичного мислення. Виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища та любов до природи рідного краю.

Скласти звіт, зробити опис рослини за планом.
70.             

Екскурсія.Рослини шкільного подвір’я
Ознайомити учнів з рослинами шкільного подвір’я. Розвивати уміння самостійного опису та визначення рослин. Виховувати цікавість до вивчення біологічних наук та бережливе ставлення  до природи.

Літні завдання

Урок.  Тема. Хвощі,Плауни
Тест контроль з теми Хвощі, Плауни.                                                                                                    https://naurok.com.ua/test/plauni-hvoschi-paporoti-3532.html                                                          Презентація з теми Хвощі , Плауни                                                                                                      https://naurok.com.ua/test/plauni-hvoschi-paporoti-3532.html                                                             Опрацювати параграф 40 с.177-181                                                                                                                                                                                                                                                                          Урок. Тема. Папороті                    Презентація з теми Папороті                                                                                                                 https://naurok.com.ua/prezentaciya-paporoti-6-klas-24357.html                                                          Тест контроль з теми Папороті                                                                                                               https://naurok.com.ua/test/paporoti-68804.html                                                                                      Опрацювати параграф 41ис.185,178 (завдання -1, письмово, запитання усно, підготувати міні проект "Викопні рослини")                                                                                                                                                                                                                                                                                        Урок. Тема. Голонасінні
Презентація з теми Голонасінні
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-golonasinni-21300.html
Тест контроль з теми Голонасінні
https://naurok.com.ua/test/test-z-temi-golonasinni-4551.html
Опрацювати параграф 42, с.189 (завдання письмово, запитання усно), с 190

Урок    Тема  Покритонасінні.
Презентація уроку:

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-pokritonasinni-kvitkovi-4222.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-z-temi-zagalna-harakteristika-pokritonasinnih-roslin-50604.html

Онлайн тест-контроль:
https://naurok.com.ua/test/pokritonasinni-2792.html
https://naurok.com.ua/test/pokritonasinni-7020.html
Опрацювати параграф 43,с.193,(завдання письмово,запитання усно).

Урок    Тема  Принципи біологічної систематики і різноманітність покритонасінних.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-pokritonasinni-kvitkovi-principi-biologicnoi-sistematiki-175476.html

Онлайн тест- контроль:
https://naurok.com.ua/test/principi-sistematiki-i-riznomanitnist-pokritonasinnih-46932.html
Опрацювати параграф: 44, ст. 193 ( завдання письмово в зошиті, запитання усно).

Урок    Тема  Практична робота № 3.  Порівняння будови мохів, папоротей, та покритонасінних (квіткових) рослин.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-biologii-v-6-klasi-prakticna-robota-no3-porivnanna-budovi-mohiv-paporotej-ta-pokritonasinnih-kvitkovih-roslin-129369.html

Практичну роботу виконати письмово в робочому зошиті за планом :
https://vseosvita.ua/library/porivnanna-budovi-mohiv-paporotej-ta-pokritonasinnih-kvitkovih-roslin-127631.html

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/porivnyannya-budovi-mohiv-paporotey-ta-kvitkovih-roslin-84798.html
Повторити  параграфи:  39, 41, 43 ст. 209 - 210.

Урок    Тема  Практична робота № 4.  Вибір  видів кімнатних рослин для вирощування в певних умовах.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-prakticnoi-roboti-viznacenna-vidiv-kimnatnih-roslinpridatnih-dla-virosuvanna-v-pevnih-umovah-217836.html

https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-na-temu-kimnatni-roslini-25399.html

Практичну роботу виконати письмово в робочому зошиті за планом:
https://naurok.com.ua/praktichna-robota-z-biologi-u-6-klasi-do-temi-vibir-kimnatnih-roslin-dlya-viroschuvannya-v-pevnih-umovah-114601.html   ( описати на вибір три кімнатні рослини),
опрацювати сторінку 210 - 211.

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/porivnyannya-budovi-mohiv-paporotey-ta-kvitkovih-roslin-115062.html


Урок   Тема  Екологічні групи і життєві форми рослин.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-ekologichni-grupi-ta-zhittevi-formi-roslin-6-klas-18447.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-zittevi-formi-roslin-100070.html
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=d-hrMGU3TEk
Онлайн тест- контроль:
https://naurok.com.ua/test/kontrolna-robota-ekologichni-grupi-i-zhittevi-formi-roslin-9137.html
Опрацювати параграф 45,с.202, запитання усно, завдання письмово.

Урок    Тема  Рослинні угрупування.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-ugrupuvannya-roslin-29226.html

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-botaniki-6-klasu-roslinni-ugrupovanna-100073.html
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=zLcPxMr36ic
Онлайн тест- контроль:
https://naurok.com.ua/test/roslinni-ugrupuvannya-4732.html

https://naurok.com.ua/test/roslinni-ugrupovannya-133053.html
Опрацювати параграф 46, с.209, запитання усно, завдання письмово.

Урок    Тема  Узагальнення з теми:  Різноманітність рослин.
Тематичний контроль знань учнів:
https://naurok.com.ua/test/uzagalnennya-z-temi-riznomanitnist-roslin-137133.html
Повторити вивчений матеріал, с. 211 - 212.

Урок Тема  Поняття про гриби  та  особливості  їх живлення.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-gribi-osoblivosti-budovi-ta-procesi-zhittediyalnosti-26113.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=bL0YsMpDoIw

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/ponyattya-pro-gribi-osoblivosti-zhivlennya-ta-budovi-193706.html
Опрацювати пар. 47, с.217-218(завдання 1 письмово, запитання усно).

Урок   Тема  Особливості будови грибів.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-osoblivosti-zhivlennya-zhittediyalnosti-ta-budovi-gribiv-165441.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=MVe28sn1QH0

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/osoblivosti-budovi-gribiv-218425.html

https://vseosvita.ua/test/budova-ta-zhyttiediialnist-hrybiv-29324.html
Опрацювати пар. 48 с.220 - 221(запитання усно), підготувати міні - проект "Гриби у біосфері та житті людини"

Урок    Тема  Макроскопічні гриби. Лабораторне дослідження №13   Будови шапинкових грибів.
Презентація уроку:

https://vseosvita.ua/library/laboratorne-doslidzenna-budova-sapinkovih-gribiv-24051.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=nE5htwVpk4c

https://www.youtube.com/watch?v=8eW78N3wJFQ
Опрацювати пар. 49 с.225 (запитання усно, знайти цікаву інформацію).

Урок   Тема  Гриби їстівні, неїстівні, отруйні.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-gribi-istivni-ta-otrujni-110470.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=sjbVmUDGSxc

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/stivni-ta-otruyni-gribi-cvilevi-gribi-6-klas-393251.html
Опрацювати пар. 50 - 51, с.225 , 230,234 запитання усно, скласти опорний конспект.

Урок   Тема  Практична робота №5  Розпізнавання їстівних та отруйних грибів своєї місцевості.
Презентація уроку:

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-rozpiznavanna-istivnih-ta-otrujnih-gribiv-svoei-miscevosti-14747.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=VrAMeLYFqzo
Практичну роботу виконати письмово ;  с. 247 - 248 скласти звіт

Урок   Тема  Мікроскопічні гриби.
Презентація уроку:
https://www.youtube.com/watch?v=6eVoB48Ix68

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=lPspaNNLFpg

https://www.youtube.com/watch?v=2hgU_WiHghs

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/m-7846.html
Опрацювати пар. 52- 53, с.239, 242 запитання усно.

Урок    Тема  Лишайники.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-lishayniki-170484.html

Відеоурок
:https://www.youtube.com/watch?v=Ha0JATjlxx8

https://www.youtube.com/watch?v=S6WcwQ0jGXo

https://www.youtube.com/watch?v=NbbSNb6jdNk

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/lishayniki-6749.html
Опрацювати пар. 54, с. 246 - 247 запитання усно, скласти опорний конспект.

Урок    Тема  Контрольна робота № 2
https://naurok.com.ua/pidsumkova-kontrolna-robota-z-biologi-za-kurs-6-klasu-173563.html
Виконати письмово на подвійному листі і надіслати фото до 


Урок    Тема  Узагальнення.  Будова та життєдіяльність організмів.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-budova-ta-zittedialnist-roslin-51966.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=kuQnT3hf-Y8

Онлайн тест - контроль:
https://onlinetestpad.com/ua/testresult/326852-kontrolna-robota-2-dlya-uchniv-6-klasu?res=hjwcdaaotmope
Повторити вивч. матеріал. Підготувати віртуальну екскурсію " Рослини мого подвір"я".

Урок Тема  Підсумковий урок. Екскурсія.  Рослини шкільного подвір"я. 















Немає коментарів:

Дописати коментар