7-й клас біологія

Календарний план з біології 7 клас
з / п
Дата
Примітки
Тема урока
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів
                                                      Введення (4:00)
Діяльність (вміння)
знання
відношення
1


Первинний інструктаж по ТБ під час занять з біології. 
Основні відмінності тварин від рослин і грибів.
розпізнає: - клітини, тканини, органи, системи органів тварин;
описує: - будову тіла тварин, використовуючи опудала, муляжі, вологі препарати, колекції;
характеризує:- типи живлення: автотрофний та гетеротрофний;
порівнює:- клітини тварин,
рослин, грибів
оперує термінами:- тварини, автотрофний організм, гетеротрофний організмназиває:- середовища існування тварин; - прояви життєдіяльності тварин;- ознаки тваринної клітини;- тканини тварин, органи, системи органів та їхні функції;пояснює:- відмінності тварин від рослин та грибів
висловлює судження:
- щодо значення знань про тварин у природі та житті людини
2


Особливості живленнятварин. 
3


Будова тварин: клітини, тканини.
4


Будова тварин:органи та системи органів 
                                                      Тема№1 Різноманітність тварин (30 годин)
5


Способи класифікації тварин (за середовищем існування, способом пересування, способом життя тощо).
Розпізнає: - тварин на зображеннях, у колекціях (на прикладі зазначених у змісті груп тварин);
характеризує:
- пристосування тварин до життя у воді;
- пристосування тварин до життя на суходолі;
- пристосування тварин до життя у ґрунті;
- пристосування тварин до польоту;
- пристосування тварин до паразитичного способу життя (на прикладі паразитичних червів та членистоногих);
установлює зв’язок
- між будовою тварин і способом життя;
вдосконалює уміння
- роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
дотримується правил
- особистої гігієни для попередження зараження паразитичними безхребетними тваринами
оперує термінами:
- вид, безхребетні, хордові
- середовища існування та способи життя тварин;
- особливості зовнішньої будови, які відрізняють тварин зазначених груп серед інших організмів;
- рідкісні види тварин України та свого краю;
наводить приклади:
- тварин зазначених груп;
- видів тварин, поширених в Україні та своїй місцевості;
- видів тварин, що є паразитами людини та переносниками збудників хвороб
висловлює судження:
- щодо різноманітності тварин, їхролі у природі та значення в житті людини;
- щодо значення знань про біологічні особливості паразитичних безхребетних тварин для попередження зараження ними;
виявляє:
- ціннісне ставлення до тварин та власного здоров’я;
робить висновок:
- особливості будови організму тварин є результатом пристосування до характерного для них способу життя
6


Загальна характеристика й розмаїтість багатоклітинних тварин
7


Як утворюються коралові острови?
8


Лабораторні дослідження :
зовнішньоїбудови таруху    кільчастих червив (на прикладі дощового черв’яка або трубочника);

9


10


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
11


12


13


14


Загальна характеристика класу Комахи
15


Розмаїтість комах. Їхня роль у природі й житті людини
Практична робота:
1. Виявлення прикладів пристосувань доспособу життя у комах.
16


Загальна характеристика типу МоллюскиЛабораторні дослідження : 
будови черепашки (мушлі) черевоногих та двостулкових молюсків.
17


Класи Черевоногі та Двостулкові молюски
Міні-проект
Як утворюються перлини?
18


19


Паразитичні безхребетні тварини.
20


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
21


Підтип Черепні. Загальна характеристика класу Хрящові риби
22


23


24


25


26


Роль плазунів в екосистемах, їхнє значення для людини. Охорона плазунів
27


Загальна характеристика класу Птахи Внутрішня будова й особливості життєдіяльності птахів
28


29


Розмаїтість птахів. Роль птахів у екосистемах, їхнє значення для людини
30


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
Практичні роботи:
2. Виявлення прикладів пристосувань до способу життя у різних птахів. 
31


Контрольна робота №1
32


33


Практична робота3. Визначення особливостей зовнішньої будови хребетних тварин у зв’язку з пристосуванням до різних умов існування.
34


Представлення міні-проектів Тварини – будівельники.
Зуби ссавців.
Тварини рекордсмени.
                                                      Тема№2 Процеси життєдіяльності тварин (17 годин)
35


Живлення і травлення. Особливості обміну речовин гетеротрофного організму.
розрізняє (на зображеннях):
- системи органів тварин;
- типи симетрії тіла тварин;
типи кровоносної системи;
- типи розвитку тварин;
характеризує:
- різноманітність травних систем тварин;
- транспорт речовин у тварин різних груп;
- радіальну та двобічну симетрії тіла;
- способи пересування тварин;
- різноманітність покривів тіла тварин;
- особливості нервової системи та органів чуття в різних груп тварин;
- форми розмноження, запліднення тварин;
- прямий та непрямий розвиток;
порівнює:
- органи та системи органів в різних груп тварин;
- прояви життєдіяльності у різних груп тварин (живлення, травлення, дихання, виділення);
дотримується правил:
-роботи з натуральними об’єктами та лабораторним обладнанням;
вдосконалює уміння:
- порівнювати, робити висновки
оперує термінами:
- живлення, дихання, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст, розвиток
називає:
- процеси життєдіяльності тварин: живлення, дихання й газообмін, транспорт речовин, виділення, рух, подразливість, розмноження, ріст і розвиток;
- органи травлення, дихання (газообміну), кровообігу, виділення;
- основні функції крові та типи кровоносних систем;
- види скелета;
- типи симетрії тіла;
- органи чуття;
- форми розмноження;
- статеві клітини;
- типи розвитку;
пояснює:
- значення живлення, дихання, газообміну, транспорту речовин, виділення, розмноження, покривів тіла, нервової системи та органів чуття для організму

робить висновок:
- ускладнення будови організму тварин пов’язане з удосконаленням
і розширенням функцій;
обґрунтовує:
взаємозв’язок між будовою органів та їхніми функціями
36


Різноманітність травних систем.
37


Дихання та газообмін у тварин.
38


Органи дихання, їх різноманітність. Значення процесів дихання.
39


Транспорт речовину тварин.Незамкнена та замкнена кровоносні системи. Кров, її основні функції    
40


Практичні роботи:
4. Порівняння будови кровоносної системи хребетних тварин
41


Виділення, його значення для організму. Органи виділення тварин.
42


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання 
43


Опора і рух. Види скелета. Значення опорно-рухової системи. Два типи симетрії як відображення способу життя. Способи пересування тварин
44


 Порівняння будови скелетів хребетних тварин
45


Покриви тіла тварин, їх різноманітність та функції.
Лабораторні дослідження:
особливостей покривів тіла тварин;
46


Органи чуття їх значення.
Міні-проекти
Як бачать тварини.
Як тварини визначають напрям руху.
47


Нервова система, її значення, розвиток у різних тварин.
48


Порівняння будови головного мозку хребетних тварин (на муляжах/моделях
49


Розмноження та його значення. Форми розмноження тварин.Статеві клітини та запліднення.  
50


Розвиток тварин (з перетворенням та без перетворення). Періоди та тривалість життя тварин.
Лабораторні дослідження:
визначення віку тварин (на прикладі двостулкових молюсків і кісткових риб).
51


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
                                                     Тема 3. Поведінка тварин( 10 годин)
52


Поведінка тварин, методи її вивчення. Вроджена і набута поведінка.
Лабораторні дослідження:
спостереження за поведінкою тварин
розпізнає (за описом та відеоматеріалами):
- форми поведінки тварин;
- типи угруповань тварин;
характеризує:
- біологічне значення вродженої та набутої поведінки;
- форми поведінки;
спостерігає та описує:
- поведінку тварин;
планує хід дослідження, прогнозує очікувані результати та фіксує їх
оперує термінами:
- інстинкт, научіння, поведінка тварин, міграція
називає:
- методи вивчення поведінки тварин;
- форми поведінки тварин;
- угруповання тварин;
наводить приклади:
- міграцій тварин;
- способів орієнтування тварин;
- використання тваринами знарядь праці;
пояснює:
- зміни поведінки тварин з віком;
- циклічні зміни поведінки
робить висновок про:
- пристосувальне значення поведінки в житті тварин;
виявляє:
- ціннісне ставлення до тварин
53


Способи орієнтування тварин. Хомінг. Міграції тварин.
54


Форми поведінки тварин: дослідницька, харчова, захисна, гігієнічна, репродуктивна (пошук партнерів, батьківська поведінка та турбота про потомство), територіальна.
55


Соціальна поведінка тварин
Типи угруповань тварин за К. Лоренцем. Ієрархія у групі.
56


Практичні роботи:
8. Визначення форм поведінки (або типів угруповань) тварин (за відео матеріалами або описом).
57


Представлення міні-проектів (за вибором):
Угруповання тварин.
Чому мігрують тварини.
58


Комунікація тварин.Міні-проект (за вибором):
Як спілкуються тварини.
59


Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність.
Міні-проект (за вибором):Як вчяться пташенята.
Як тварини користуються знаряддями праці
60


Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
61


Узагальнення матеріалів теми. Тематичне оцінювання
                                                      Тема 4. Організми і середовище існування ( 6 годин)
62


Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
описує:
- передачу енергії в екосистемі;
характеризує:
- взаємодію організмів між собою та середовищем життя;
визначає:
- роль організмів як компонентів екосистеми
оперує термінами:
- екосистема, рослиноїдні тварини, хижі тварини, паразити, ланцюги живлення, охорона природи, Червона книга України
називає:
- чинники середовища існування;
- заповідники й заповідні території України;
наводить приклади:
- пристосування тварин до впливу різних чинників середовища (температури, освітленості, вологи);
висловлює судження:
- щодо взаємозв’язку між організмами в екосистемі;
усвідомлює значення:
- етичного ставлення до природи та її охорони;
виявляє:
- ціннісне ставлення до живої природи;
оцінює:
- стан заповідних територій України та свого краю
63


Ланцюги живлення. Кругообіг речовин і потік енергії в екосистемі.
64


Співіснування організмів в угрупованнях.
65


Вплив людини та її діяльності на екосистеми. Екологічна етика.
66


Природоохоронні території.
Червона книга України.
67


Контрольна робота №2
                                                      Узагальнення( 3 години)
68


Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Заповідні території України.
порівнює:
- будову і процеси життєдіяльності основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій)
називає:- ознаки основних груп організмів (рослин, тварин, грибів, бактерій);
- представників основних груп організмів на малюнках, фотографіях та за описом
робить висновок:
- про єдність живої природи
69


Подібність у будові та проявах життєдіяльності рослин, бактерій, грибів, тварин - свідчення єдності живоїприроди 
70


Екскурсія
Різноманітність тварин свого краю.
Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні



Урок .  Тема Поведінка тварин, методи її вивчення.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-do-uroku-z-biologi-povedinka-tvarin-ta-metodi-vivchennya-13154.ht
Тест - контроль  уроку.l:
https://naurok.com.ua/test/povedinka-tvarin-i-metodi-vivchennya-5255.html
Опрацювати параграф

Урок  Тема Способи орієнтування тварин.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/sposobi-orientuvanna-tvarin-homingmigricii-tvarin-48477.html
Тест - контроль уроку:
https://naurok.com.ua/test/formi-rozmnozhennya-tvarin-52389.html
Опрацювати параграф

Урок   Тема Форми поведінки тварин.
Презентація уроку:
 https://vseosvita.ua/library/prezentacia-na-temu-formi-povedinki-tvarin-13238.html
 Відеоурок: перегляд обов"язковий.
https://www.ranok.com.ua/game/virtualschool/
Тест - контроль уроку
https://naurok.com.ua/test/formi-povedinki-tvarin-3912.html
Опрацювати параграф

Урок   Тема Соціальна поведінка тварин. Типи угруповань тварин.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya---ilyustrativniy-material-do-uroku-biologi-v-7-klasi-povedinka-tvarin-ierarhichni-grupi-tvarin-3165.html
Тест - контроль уроку :
https://naurok.com.ua/test/formi-povedinki-tvarin-4332.html
Опрацювати параграф
підготувати міні - проект на  вибором.


Урок Практична робота №5 Визначення форм поведінки
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-praktichno-roboti-z-biologi-viznachennya-form-povedinki-tvarin-54692.html
Опрацювати параграф


Урок   Тема  Захист міні - проектів(за вибором):
Угруповання тварин. Чому мігрують тварини.

Урок   Тема  Захист міні - проектів:
 Комунікація тварин. Як спілкуються тварини.

Урок    Тема  Захист міні - проектів:
Використання тваринами знарядь праці. Елементарна розумова діяльність. Як вчаться пташенята. Як тварини користуються знаряддями праці.

Урок   Тема  Еволюція поведінки тварин, її пристосувальне значення.
Відеоурок:

https://www.youtube.com/watch?v=bXvrAm73EHo
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/evolyuciya-povedinki-tvarin-pristosuvalne-znachennya-166639.html

https://naurok.com.ua/test/formi-povedinki-tvarin-3912.html

Урок  
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=Akzg6jCKmlg
Тематичний контроль знань виконати письмово в зошиті:
:https://vseosvita.ua/library/testi-povedinka-tvarin-31183.html
Повторити вивчений матеріал.

Урок   Тема  Поняття про популяцію, екосистему та чинники середовища.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/ponatta-pro-populaciu-ekosistemu-ta-cinniki-seredovisa-73929.htm
Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/ponyattya-pro-ekosistemu-ta-ekologichni-chinniki-7055.html
Опрацювати параграф, запитання усно, завдання письмово.

Урок Тема  Ланцюги живлення.
Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=XiSnpi_v7nI
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-uroku-z-biologi-dlya-7-go-klasu-na-temu-lancyugi-zhivlennya-i-potik-energi-11232.html
Онлайн тест- контроль: виконати письмово в зошиті
https://vseosvita.ua/library/test-za-temou-zivlenna-tvarin-225096.html
Опрацювати параграф, запитання усно, завдання письмово.

Урок  Тема  Співіснування організмів в угрупованнях.
Презентація уроку:
https://vseosvita.ua/library/prezentacia-do-uroku-na-temu-spivisnuvanna-organizmiv-v-ugrupovannah-14178.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=e_Py46p_BYg

https://www.youtube.com/watch?v=tEBwI4ZlxR4

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/spivisnuvannya-organizmiv-v-ugrupovannyah-411858.html

https://vseosvita.ua/test/spivisnuvannia-orhanizmiv-v-uhrupovanniakh-34825.html
Опрацювати параграф, запитання усно, завдання письмово.


Урок  Тема  Вплив людини та її діяльності на екосистеми.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/prezentaciya-vpliv-lyudini-ta-diyalnist-na-ekosistemi-ekologichna-etika-181222.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=6T0tQG87Q-E

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/vpliv-lyudini-ta-diyalnosti-na-organizmi-ekologichna-etika-362888.html
Опрацювати параграф, запитання усно, підготувати міні - проект..

Урок Тема  Природоохоронні території.
Презентація уроку:
https://naurok.com.ua/urok-prezentaciya-prirodoohoronni-teritori-ukra-ni-60523.html

Відеоурок:
https://www.youtube.com/watch?v=4wKFDYuMtDQ

https://www.youtube.com/watch?v=BI1AJqsR8cg

https://www.youtube.com/watch?v=k53lJHYxrSI

Онлайн тест - контроль:
https://naurok.com.ua/test/prirodoohoronni-teritori-309428.html
Опрацювати параграф, запитання усно, завдання письмово..

Урок Тема Контрольна робота № 2 за II семестр
https://naurok.com.ua/kontrolna-robota-z-biologi-dlya-7-klasu-za-ii-semestr-11529.html
Виконати письмово на подвійному листі , фото надіслати  19.05.2020р.

Урок  Тема ПОДІБНІСТЬ У БУДОВІ ТА ПРОЦЕСАХ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ РОСЛИН, БАКТЕРІЙ, ГРИБІВ, ТВАРИН — СВІДЧЕННЯ ЄДНОСТІ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

Ознаки основних груп організмів: рослин, тварин, грибів, бактерій


Ознаки рослин:

• рослинні клітини вкриті твердою клітинною стінкою з целюлози (клітковини);
• більшість рослин прикріплені до субстрату і в цілому нерухомі (щоправда, окремі частини можуть здійснювати рухи: листки — при зміні освітлення, пелюстки багатьох квіток закриваються або відкриваються на ніч тощо);
• поширення рослин відбувається спорами і насінням, що знаходяться у стані спокою;
• за способом живлення рослини належать до автотрофів (тобто самостійно утворюють поживні речовини);
• необмежений ріст;
• запасна речовина у клітинах — вуглевод крохмаль;
• чергування поколінь: гаметофіт — спорофіт. На гаметофіті формуються гамети (статеві клітини), на спорофіті — спори.
Ознаки тварин:
• тваринні клітини відмежовані від навколишнього середовища лише плазматичною мембраною (за винятком хітинових покривів, черепашок);
• у переважної більшості тварин розвинулися різні органи пересування (плавці, ласти, ноги, крила), що сприяють активним рухам у пошуках корму, укриття від ворогів і негоди;
• за способом живлення тварини належать до гетеротрофів (тобто живляться готовими поживними речовинами);
• переважно обмежений ріст;
• запасна речовина у клітинах тварин — вуглевод глікоген;
• розмноження у переважної більшості статеве.
Ознаки грибів:
• рослинні клітини вкриті твердою клітинною стінкою, до складу якої входить хітин (іноді целюлоза);
• вегетативне тіло утворене міцелієм (грибницею) — системою тонких, зазвичай розгалужених гіф із верхівковим ростом;
• зазвичай прикріплені до субстрату і в цілому нерухомі;
• за способом живлення гриби належать до гетеротрофів (тобто живляться готовими органічними речовинами);
• запасні речовини у клітинах грибів — вуглевод глікоген, жири.
Отже, гриби поєднують ознаки рослин і тварин, займаючи проміжне положення.

Ознаки бактерій:
• одноклітинні організми, клітини яких не мають ядра;
• спадкова речовина (кільцева «хромосома») міститься безпосередньо в цитоплазмі (не відмежована мембраною);
• клітини вкриті клітинною стінкою, що містить муреїн. У багатьох бактерій клітинна стінка зверху вкрита шаром слизу;
• клітини не мають мембранних органел. Єдині органели клітини — рибосоми (не мають мембран);
• за способом живлення — гетеротрофи і автотрофи;
• багато бактерій несприятливі умови переносять у формі спори;
• розмножуються прямим поділом клітини навпіл.
Порівняльна характеристика еукаріотичних організмів (рослин, тварин, грибів)
Спільні риси:
• єдність структури клітини — плазматична мембрана, цитоплазма і ядро;
• єдність процесів обміну речовин і енергії;
• єдність принципу збереження і передачі спадкової інформації;
• універсальна мембранна будова клітин;
• живлення і виділення;
• ріст і розвиток;
• розмноження: нестатеве, вегетативне, статеве;
• поширення в усіх середовищах існування та пристосування до життя у цих середовищах.
Висновок
1. Подібність у будові і процесах життєдіяльності рослин, тварин, грибів, бактерій свідчить про єдність живої природи, спільність походження всіх живих організмів, їх спорідненість.
2. Відмінність у будові і процесах життєдіяльності — це результат пристосування живих організмів до різних умов середовища.
Дом. завдання: Опрацювати тематичний матеріал уроку і виконати самостійну письмову роботу у робочому зошиті за посиланням:
https://naurok.com.ua/uzagalnennya-podibnist-u-budovi-ta-proyavah-zhittediyalnosti-roslin-bakteriy-gribiv-tvarin---svidchennya-ednosti-zhivo-prirodi-165979.html

     Урок      Екскурсія в природу .  Тема  Пристосованість рослин і тварин до сумісного життя в природному угрупованні.
https://naurok.com.ua/ekskursiya-z-biologi-u-7-klasi-po-temi-pristosovanist-roslin-i-tvarin-do-sumisnogo-zhittya-v-prirodnomu-ugrupovanni-38961.html
Дом. завдання : оформити письмовий звіт за посиланням.

Урок Тема Захист міні  - проектів :
Червона книга України.
Як тварини пристосовані до життя в різних умовах.
Різноманітність тварин нашого краю.

Урок    Тема  Узагальнення матеріалу з курсу біології 7 класу.
Тематичний контроль знань:

https://onlinetestpad.com/ru/testresult/298581-organizmi-i-seredovishhe-isnuvannya?res=hi4vzwoppqxgu











































https://www.youtube.com/watch?v=VthRidpu5yM










Немає коментарів:

Дописати коментар